2016 рік – рік державних ювілеїв: 25 років незалежності України, 25 років Всеукраїнському референдуму, який підтвердив Акт проголошення незалежності України, 20 років Конституції України.

На виконання Указу Президента України «Про відзначення 25-ї річниці незалежності України» від 03 грудня 2015 року № 675, листа Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2016 року № 1/9-385 «Про проведення 1 вересня 2016 року Першого уроку» Перший урок у 2016/17 навчальному році буде присвячений відзначенню 25-ї річниці незалежності України.

Головна мета Першого уроку – поглиблення знань учнів та студентів із історії України та процесів державотворення, боротьби за здобуття Україною статусу незалежної, суверенної, демократичної держави; усвідомлення важливості та цінності ідеї власної державності; засвідчення поваги до подвигу борців за свободу, незалежність і територіальну цілісність, єднання суспільства у справі розбудови України як високорозвиненої європейської держави.

Завдання, які мають бути реалізованими в процесі Першого уроку і в подальшій виховній діяльності:

  • поглиблення знань учнів та студентів про ключові події українського державотворення у ХХ столітті;
  • ознайомлення учнів та студентів із видатними постатями громадсько-політичного, військового, культурно-мистецького середовища, які зробили вагомий внесок у розвиток українського державотворення та популяризацію національної ідеї;
  • сприяння усвідомленню молоддю спільних цінностей української нації: державного суверенітету, незалежності, територіальної цілісності й демократичних засад державного устрою;
  • активізація пізнавального інтересу молодого покоління до історико-культурної спадщини країни та державотворчих подій історії України ХХ століття;
  • виховання поваги до державних символів, шанобливого ставлення до традицій українців та представників інших національностей, які населяють країну;
  • формування активної життєвої позиції учнів та студентів, їх громадянського самовизначення, прагнення до самореалізації в Україні;
  • формування негативного ставлення до проявів дискримінації, жорстокості та насильства, засудження військової агресії;
  • розвиток умінь і навичок, що мають стати фундаментом формування громадянської, історичної та національної свідомості ;
  • формування і розвиток мотивації, спрямованої на підготовку до захисту своєї Батьківщини і служби у Збройних силах України.

Ефективність проведення Першого уроку залежить від обізнаності самого вчителя з історією і традиціями власної країни, а також усвідомлення ним уроків українського державотворення.

Для якісного забезпечення Першого уроку рекомендуємо використовувати державну символіку України – Прапор, Герб, Гімн; ілюстрації та фотознімки відомих куточків України, Європи, ілюстрації краєвидів  рідного краю; елементи народної символіки; Інтернет-ресурси, що дають змогу запропонувати учням та студентам віртуальні подорожі музеями України та Київської області.

Із метою вшанування пам’яті Героїв Небесної Сотні, воїнів та інших загиблих у боротьбі за свободу, цілісність та єдність нашої держави рекомендуємо розпочати Перший урок хвилиною мовчання. Варто згадати імена випускників навчальних закладів, жителів міста, котрі загинули, захищаючи Україну. На Перший урок пропонуємо запросити представників місцевого самоврядування, діячів культури і науки, учасників Революції Гідності, учасників АТО, представників громадських та волонтерських організацій.

Одним із ключових акцентів Першого уроку має стати   ознайомлення учнів та студентів з історією Конституції України, 20 років з дня прийняття якої відзначили 28 червня 2016 року. Конституція України, яка була прийнята 28 червня 1996 року на п’ятій сесії Верховної Ради України, закріпила статус незалежної України як рівноправного учасника міжнародних відносин, визначила засади всього суспільного життя, права та обов’язки людини й громадянина, основи організації та принципи діяльності державного апарату України.

Тому, важливо, у ході Першого уроку спрямувати зусилля на вирішення завдань щодо підвищення обізнаності  учнів та студентів із Конституцією України та формування їх правової свідомості. Окрім того, необхідно розкрити сутність окремих статей Конституції України як Основного Закону держави, що визначають цінності української нації: державний суверенітет, незалежність, територіальну цілісність й демократичні засади державного устрою (стаття 1; стаття 132).

Події останніх років, коли Україна ціною життя Героїв Небесної Сотні, зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну цілісність, дають підстави стверджувати, що переважна більшість громадян України, серед яких є і діти, і молодь, виявили високу патріотичну свідомість та міцну громадянську позицію. Тому одним із найважливіших завдань педагогів є продовження роботи з формування у   молоді громадянських якостей, розуміння приналежності до Українського народу.

Форми і методи проведення Першого уроку можуть бути різноманітними і мають стати творчим доробком кожного педагога: круглий стіл, конференція, пошукова гра, колективна творча справа, віртуальна екскурсія, експедиція, фоторепортаж, презентація, інтернет-форум, усний журнал, літопис, диспут, дебати, ток-шоу, соціальний ринг.

Музичний супровід уроку, виконання гімну України, використання державної та національної символіки сприятимуть створенню урочистої атмосфери на уроці. Педагогу варто звернути увагу на додаткове святкове оформлення класної кімнати. Змістовно провести урок допоможуть запрошені гості: учасники АТО, політичні діячі, письменники, знавці рідного краю, вчені.

У підсумку Першого уроку варто підкреслити, що кожен   може зробити свій внесок у становлення нашої держави. А учні та студенти Білоцерківського коледжу сервісу та дизайну - старанно навчаючись, здобуваючи професійні знання, та створюючи свої перші вироби, перші колекції одягу, цим вносять посильний дарунок рідній країні.

Нехай 2016/17 навчальний рік буде мирним і щасливим, багатим на нові ідеї та звершення. Від щирого серця бажаємо Вам добробуту, злагоди і творчої наснаги. 

Сценарій Першого уроку 2016-2017 навчального року на тему: «Від проголошення Незалежності до нової України»

Методичні рекомендації підготувала

заступник директора з виховної роботи

Дога І.П.