«Теорія оживає на практиці!»

Саме таким стало гасло Інженерного челенджу з фізики, який відбувся у Білоцерківському фаховому коледжі сервісу та дизайну в межах Днів науки і творчості та Всеукраїнського освітнього проєкту STEM-весна 2025.  Здобувачі освіти не просто вивчали фізичні закони, а й застосовували їх для створення власних інженерних рішень – від швидких машинок до демонстраційних моделей різноманітних фізичних явищ.

У центрі уваги опинилися самостійно сконструйовані машинки. Юні інженери проявили надзвичайну креативність у виборі рушійних сил. Більшість здобувачів освіти обрали використання енергії пружно деформованих матеріалів: розробляли механізми на основі гумових джгутів, пружин та інших еластичних елементів, експериментуючи з довжиною, жорсткістю та ступенем стискання для досягнення максимальної дальності та швидкості руху своїх моделей. Ці розробки стали чудовою ілюстрацією перетворення потенціальної енергії пружності в кінетичну енергію руху.

Інші віддали перевагу використанню електромоторів: досліджували електричні кола, регулювали швидкості обертання за допомогою простих схем та вибору оптимальних передавальних механізмів. Створення таких машинок вимагало розуміння принципів роботи електродвигунів, джерел живлення та основ електротехніки.

Кожен здобувач освіти не лише створив свою унікальну модель з цікавим та креативним дизайном, але й провів серію ретельних випробувань, з метою аналізу впливу форми конструкції на її характеристики, та на основі отриманих даних мав можливість ввести конструктивні зміни для їх покращення.

Окрім захопливого конструювання, учасники челенджу активно поринули у світ різноманітних фізичних явищ. Зокрема, дослідження електричних кіл стало справжнім відкриттям: здобувачі освіти на практиці вивчали фундаментальні закони Ома, експериментували з послідовним та паралельним з’єднанням провідників, власноруч складали прості електричні схеми, опановуючи мистецтво вимірювання сили струму та напруги, а також досліджували, як матеріал та розміри провідника впливають на його електричний опір. Здобувачі освіти проводили експерименти з дифузією, поверхневим натягом, тиском, досліджували процеси теплопередачі. Світло та його властивості також стали об’єктом цікавих досліджень. Також експериментували з відбиттям та заломленням світла, створювали прості оптичні прилади, досліджували дисперсію світла за допомогою дзеркала, ліхтарика та води, спостерігали за утворенням тіней та півтіней.

Особливої уваги заслуговує проєкт здобувача освіти ІІ курсу Кондратюка Максима, який самостійно розробив та створив функціонуючу лампу, використовуючи графіт як нитку розжарювання. Цей складний та оригінальний проєкт продемонстрував змістовне розуміння принципів електропровідності графіту, перетворення електричної енергії в теплову та світлову. Створення такої лампи вимагало не лише теоретичних знань, але й практичних навичок роботи з матеріалами та електрообладнанням. Успішна демонстрація роботи лампи стала справжньою кульмінацією челенджу та надихнула інших учасників на нові наукові звершення.

Інженерний челендж з фізики став потужним поштовхом для розвитку дослідницького інтересу та інженерного мислення наших здобувачів освіти. Практичне застосування знань, самостійне конструювання та проведення експериментів дозволили їм поглибити розуміння фізичних законів та відчути себе справжніми науковцями та інженерами.